Informatie over de lichting 73-3 van 42 ZVE

  • W. van der Heijden

    Ha die ouwe stompen van de lichting 73-3 van het 42 zve uit nunspeet.

    Waar zijn jullie toch allemaal gebleven?

    Graag zou ik nog eens van jullie horen, en ervaren wat er nou eigenlijk van ieder van jullie geworden is.

    Ook zou ik wel eens willen weten of 42 zve nog wel bestaat, wie kan mij daar de informatie over verstrekken?

    Mocht een van jullie dit berichtje lezen, graag zou ik jullie reactie vernemen.

    Mocht je nog met iemand van onze lichting contact onderhouden, vertel hem dan van dit verzoek tot meer info omtrent de diensplichtigen van de lichting 73-3 van het 42 ste zeltstandige verkennings eskadron uit Nunspeet ( Gen: Winkelman Kazerne) en over de vraag of het 42e nog wel bestaat.

    Nou mannen mischien tot horens: Wim van der Heijden

  • Ron

    De verkesks zijn in 1983 opgeheven. Inmiddels zijn deze verkesks weer opgericht. Elke mechbrig beschikt nu over een paraat verkesk. 41 Brigverkesk (BVE)ressorteert onder 41 Mechbrig, 42 BVE ressorteert onder 13 Mechbrig en 43 BVE ressorteert onder 43 Mechbrig. Het 103 Verkbat is inmiddels reserve gesteld.

  • jeffrey van caspel

    beste w van der heijden ik weet niks over reunie's van uw lichting , wat ik wel weet of het 42 e nog bestaat.

    103 verkbat is vorig jaar opgeven en daaruit zijn nu brigade verkkenings eskadrons of BVE's uit voortgekomen t A esk =nu 42 BVE B esk= nu 43 BVE (soesterberg gaan verhuizen naar havelte) C esk= nu 41 BVE (seedorf).

    de bve's nemen hebben de eenheids emblemen overgenomen van de oude ZVE's en ook de tradities.

    dus 42 BVE is springlevend is momenteel (15 september) nog in soesterberg op de du moulin kazerne gelegerd maar bijna alles is al ingepakt om naar ooirschot te verhuizen omdat 42 BVE de verkenners va de 13 e brigade zijn . Als u hem nog niet ontdekt heeft is de internet site www.huzarenvanboreel.nl wel intressant mischien kunt u daar wel oude lichtings maten vinden .

    ik hoop dat ik u een beetje met intressant informatie heb kunnen voeden .

    met vriendelijke groet

    jeffrey van caspel

    kpl ch ypr765pri

    42 BVE

  • anne jacob van omme

    L.S.,

    Dit is een brief van een veteraan 42ZVE lichting 76-6.

    Op het allerlaatste moment (na 10 maanden) heb ik een beroep gedaan op de Wet Gewetensbezwaarden. (Dit niet vanwege ons eskadron - wij werden steeds overal als vorsten behandeld) Zes jaar geprocedeerd, zes maanden extra gediend. Wij schrijven inmddels 1985.

    Nog een paar jaar later kregen wij Srebrenica. Dit waren niet langer de Russen die ik nooit als vijand heb kunnen beschouwen. In woede uitgebarsten heb ik toen een aangetekende brief naar het Ministerie van Defensie gestuurd, dat ik mijn dienstweigering introk en naar het front wilde. Met de opmerking dat deze brief wel wat extreem was, maar dat ik desondanks wel antwoord verwachtte. Daarop wacht ik nog steeds.

    Mijn vraag aan u, medeveteraan, is:

    Zijn er nog reünies of iets dergelijks, van de lichtingen jaren 70 en omstreken, waar een geestelijke worstelaar als ik kort maar krachtig zijn eitje kwijt kan?

    Anne Jacob van Omme

    Rozenstraat 86-A

    1016 NX Amsterdam

    ajvanomme@gmail.com

    06 47 86 57 78

    P.S.:

    Enige jaren geleden zag ik een merkwaardige film over een vietnam-elite-veteraan. Hij was getuige van een moord maar weigerde informatie te geven tenzij de officier van justitie kon vertellen hoe lang de gemiddelde overlevingstijd “in action” destijds voor hun groep was. “Two days?” probeerde de officier. “Twelve minutes! Twelve fucking minutes!”

    Wat een mietje, dacht ik. In onze tijd (1977) was voor 42ZVE de gemiddelde overlevingstijd NEGENTIG SECONDEN. Dat las ik later toevallig op de voorpagina van NRC-Handelsblad….. Gr., Anne

  • teddy van kempen

    Hey Jeffrey van Caspel

    Met 300% toeval kwam ik terecht op deze site en zag jou naam.. Ben jij Jeffrey die vroeger bij de zeekadetten zat in Renkum (volgens mij was ‘t Renkum) Als jij ’t bent zijn we ooit samen op kamp geweest … Ik zag die naam en dacht gelijk HEY dat moet jij haast wel zijn. We hebben een hele tijd daarna nog contact gehad.

    Groetjes Teddy van Kempen