Dag Heiko,
Ik ben AMX chauffeur geweest (lichting 65-4) En heb enige schoolschriftjes met ‘lesmateriaal’ en ook foto's wat foto's van de tank. o.a. van het “dashboard” van de AMX met een opsomming van wat er voor knoppen en handels in het besturingscompartiment zitten.
Ik veronderstel dat echter dat je alle technische details van de tank al hebt, inclusief alle foto's; (8 cylinder Sofam motor, 2 bougies per cylinder, 250 pk, droog carter systeem met olietroggen, besturing via differentieel etc. etc. Verder Hollands 105 mm kanon, Duitse rupsbanden met rubber blokken die er soms onderuitvlogen. Vaak speling in de conische lagers van de wielen na een weekje rijden.
Het ding vergde veel onderhoud. Toen ik 'm “kreeg” deed ie het al niet meer, als ik gas gaf sloeg ie bijna af… Ik denk: “valse lucht”.
Tijdens het rijden (van Amersfoort naar bivak in de achterhoek) trok de tank altijd één kant uit. (lamme arm).
Een paar geleden mocht ik tijdens een open dag meerijden met de AMX, met de belofte dat ik er zelf een keer in mocht rijden op de Bernard kazerne. Het is er helaas nooit van gekomen…
Het lijkt me erg leuk om zo'n ding in bezit te hebben. Kennelijk heb je véél ruimte.
Succes
Elias