AMX 13 tank

  • Heiko Ates

    Wie kan mij helpen aan documentatie van een AMX 13 tank. Ik heb dit nodig voor mijn verzameling van diverse legevoertuigen in mijn musuem.

    Ben sinds kort in het bezit van een AMX 13 tank bouwjaar 1954 hull (serie)nummer 324. Deze tank moet volledig gerestaureert worden.

    bvd

    Adres:

    Stichting Canadian Allied Forces 1940-1945

    Beckerweg 11, 9731 AW Groningen

    telnr: 06-51370717 of 050-5494197

  • Mike

    Wat heb jij zoal voor legervoertuigen staan in je museum.

    Mike

  • peter

    Goedemiddag,

    Kun je mij helpen aan een lijntekening van een AMX 13.

    Ik wil deze namelijk gebruiken op een cd label voor een foto-cd van onze reunie.

    Dus geen foto maar een tekening.

    Bij voorbaat dank,

    Peter Alberts.

  • Jos

    Heiko,

    Ik zal binnenkort eens op de kazerne in Amersfooort kijken.

    Wat heb je precies nodig ?

    Groet,

    Jos

  • Elias Tielenius Kruythoff

    Dag Heiko,

    Ik ben AMX chauffeur geweest (lichting 65-4) En heb enige schoolschriftjes met ‘lesmateriaal’ en ook foto's wat foto's van de tank. o.a. van het “dashboard” van de AMX met een opsomming van wat er voor knoppen en handels in het besturingscompartiment zitten.

    Ik veronderstel dat echter dat je alle technische details van de tank al hebt, inclusief alle foto's; (8 cylinder Sofam motor, 2 bougies per cylinder, 250 pk, droog carter systeem met olietroggen, besturing via differentieel etc. etc. Verder Hollands 105 mm kanon, Duitse rupsbanden met rubber blokken die er soms onderuitvlogen. Vaak speling in de conische lagers van de wielen na een weekje rijden.

    Het ding vergde veel onderhoud. Toen ik 'm “kreeg” deed ie het al niet meer, als ik gas gaf sloeg ie bijna af… Ik denk: “valse lucht”.

    Tijdens het rijden (van Amersfoort naar bivak in de achterhoek) trok de tank altijd één kant uit. (lamme arm).

    Een paar geleden mocht ik tijdens een open dag meerijden met de AMX, met de belofte dat ik er zelf een keer in mocht rijden op de Bernard kazerne. Het is er helaas nooit van gekomen…

    Het lijkt me erg leuk om zo'n ding in bezit te hebben. Kennelijk heb je véél ruimte.

    Succes

    Elias

  • paul Lenaerts

    Ik heb ook gereden met een AMX bij het 17e in oirschot

    en als het goed is moet ik nog ergens een boekje met de

    gegevens van de amx hebben

    Als je deze zou kunnen gebruiken wil ik deze best zoeken en kopieeren

    en opsturen

    gr paul lenaerts

  • Elias Tielenius Kruythoff

    Beste Paul,

    Dank voor je vriendelijke aanbod, maar ik heb genoeg aan m'n “lesmateriaal” en geheugen…

    Ik wens je prettige feestdagen,

    (huzaar) Elias