winter 62-63 in Hohne

  • Nico Dorst

    Wie kan zich de barre winter van 62-63 herinneren in Hohne, waar toen

    de 121 lichte brigade gelegerd was.

    Ik ben van lichting 61-6 en opgekomen in de prins Willem Alexanderkazerne

    in Amersfoort.

    In afwachting: Nico Dorst.

  • Anjo van der Velden

    Kan me nog maar al te goed herinneren, “mocht” eind januari 63 met de tanktrein met 41 Tkbat van Amersfoort naar Hohne. Alles in de trein bevroor (incl. wij).

    We moesten gezien de barre omstandigheden voor de vele treinen met brandstof, lees kolen, wachten en deden er dus 2x 24 uur over.

    Ging eind februari met verlof, bracht mijn scshaatsen meet die ik tot na Pasen heb gebruikt.

    Maar we heben het overleefd!!! ;-))

    Groeten

    Anjo

  • jan hamstra

    ook ik ben met de trein in 63 naar Hohne gegaan was gelegerd bij 41e tankbat.

    als motorordenans ook ik had het soms wel koud op de motor maar het was een zeer mooie tijd heb er zeer goede herrineringen aan over gehouden had wel weer eens op herhaling gewild maar dat zat er niet in

  • muller

    g.muller 61/4 was gelegerd hohne 62/63 cuba crises nato alarm

    ritmeester rens min 24 graden oefening

    aan de wezer

    tracs van tanks vastgevroren Nico Dorst schreef:

    >

    > Wie kan zich de barre winter van 62-63 herinneren in Hohne,

    > waar toen

    > de 121 lichte brigade gelegerd was.

    > Ik ben van lichting 61-6 en opgekomen in de prins Willem

    > Alexanderkazerne

    > in Amersfoort.

    >

    > In afwachting: Nico Dorst.

  • Willem Taanman (61-4)

    In ieder geval was het op 20-1-1963 voor het Staf Staf Verzorgingseskadron van 101 Tk.Bat. ook goed weer om te wintersporten in de Harz. Nico Dorst schreef:

    >

    > Wie kan zich de barre winter van 62-63 herinneren in Hohne,

    > waar toen

    > de 121 lichte brigade gelegerd was.

    > Ik ben van lichting 61-6 en opgekomen in de prins Willem

    > Alexanderkazerne

    > in Amersfoort.

    >

    > In afwachting: Nico Dorst.

  • gerrit.muller

    ken geen taanman

    was bij 103 verk

    met poons pompert waterman

    sinema alfa peleton

  • Henk van der Veen

    Bijna mijn gehele diensttijd heb ik bij de 121ste lichte brigade staf staf eskadron doorgebracht. Lichting 61-6 opgekomen in de Willem III kazerne te Amersfoort. Bij de Huzaren van Sytzema, hierna volgde opleiding tot Tiralleur-verkenner bij de huzaren van Boreel.Met de de grote NAVO oefening Fallex met als Brigadecommandant Generaal Bartels waarmee het op een fantastische manier werken was. Sowieso waren we met fijne groep mannen. Jammer genoeg zijn me veel namen ontschoten.

    Deze winter 62/63 kan ik me heel goed herrinneren, het vroor op bepaalde momenten -28 graden. Het hoogtepunt van de Cubacrisis, alle voertuigen stonden kant en klaar, volledig op oorlogssterkte. Er werd 24 uur constant wacht gedraaidomdat het zo erbarmelijk koud was, werd er om het uur gewisseld. regelmatig werden de motoren gestart om steeds vertrek klaar te zijn,

    Eind januari 1963 werd de 121ste Licht Brigade opgeheven en moesten we terug naar Nederland. Dit gebeurde met een treinbestaande uit een grote stoom locomotief, redelijk luxe personenwagons, daarachter een kele sliert wagons met materieel. Onderweg als de trein stil stond moest er wacht worden gelopen, het was steenkoud en vaak ergens in de wildernis. Je zorgede er wel voor dat je zo dicht mogelijk bij de locomotief was als de trein weer ging rijden, want stond je lekker bij het warme vuur. In Nederland werden we bij 43 tankbataljon ondergebracht in het Harde. Ik dacht dat de terugreis bijna 4 dagen heeft geduurd. Nico Dorst schreef:

    >

    > Wie kan zich de barre winter van 62-63 herinneren in Hohne,

    > waar toen

    > de 121 lichte brigade gelegerd was.

    > Ik ben van lichting 61-6 en opgekomen in de prins Willem

    > Alexanderkazerne

    > in Amersfoort.

    >

    > In afwachting: Nico Dorst.

  • jan scholten

    ook ik heb daar gelegen tijdens de strenge winter 62/63 en cuba crisis. tijdens een oefening gingen we boven op de roosters van een tank staan zo bleven we nog een beetje warm.zijn vanuit hohne naar fallingbostel gereden met een dikke daf en zijn daar wezen schaatsen ( hadden de straat tussen het gebouwen complex onder water gezet) en zo ontstond er een ijsbaan' heb tijdens het warm rijden op camp hohne nog een luxe wagen van een engelsman uit het water getokken met een halfrups met lier, die was door het ijs gezakt hebben er nog geld voor gekregen ook. Ben nog wezen skien in de harz samen met ritm. anthonijs, allemaal in eerste grijs. Heb op verschillende sites namen gezien die me bekend voor kwamen Muller Hogeboom Smit .

  • Dick van Roest

    Ik ben van 62-4 en opgekomen op de Willem 3 in Amersfoort en eind december 62 naar Honhe,101e Tankbat, gegaan met de trein. Ik trof het niet want ik moest als filler natuurlijk met Kerst en Oudjaar wachtlopen bij een temperatuur van ong. 30 onder nul.Half maart met het bataljon in colonne naar A,foort , kazerne De Boskamp. In de zomer als chauffeurvrijwilliger met B en C.comp. 6 weken naar La Courtine, gouwe tijd.

  • B.W.Buiink

    Beste Nico Dorst,

    Over deze periode zijn nog leuke verhalen

    Zat bij C-102 Verkbat. Geb. MB 29 en MB 15.

    periode Nov ‘61 t/m 30 april ’62.

    Een jong borreltje had je voor 0,10 cent.

    B.W.B.