toekomst cavalerieregimenten

  • jeroen

    Is al bekend hoe de nieuwe cavalerie eruit zal zien? Aangegeven is dat de huidige vier huzarenregimenten op de schop moeten, maar nog niet duidelijk is wat de nieuwe organisatie zal zijn.

  • Duco Brongers

    Jeroen,

    het onderwerp over de cavalerieregimenten wordt intern nog steeds besproken. Je kunt begrijpen dat bij een dergelijke keuze niet over een nacht ijs wordt gegaan. Mogelijk komt er volgende maand meer duidelijkheid.

    Duco Brongers

  • jeroen

    Dank voor uw reactie. Ik heb wel zo mijn ideeën hoe het zal lopen. Ik hoop alleen dat er geen kaalslag zal plaatsvinden in de traditiebeleving, zoals bij de infanterie het geval is geweest. Het gebrek aan respect voor de regimenten en fantasie voor een goede oplossing hebben daar in de jaren negentig tot resultaten geleid die je doen schamen. Gelukkig dat de paraatstelling van 2 pantserinfanteriebataljons in 1999 en 2005 de schade weer enigszins hebben hersteld en zullen herstellen.

    Mijn voorstel zou overigens zijn:

    1. samenvoeging Regiment Huzaren van Sytzama en Regiment Huzaren Prins Alexander tot: Regiment Dragonders Oranje-Nassau. Dit regiment zet de tradities voort van het Regiment Huzaren van Sytzama en het Regiment Huzaren Prins Alexander, alsmede de tradities van het depot Vechtwagens en de eskadrons Vechtwagens die daaruit voortkwamen. Het regiment zet ook de tradities voort van het 1e en 2e Regiment Huzaren Motorrijder.

    2. samenvoeging Regiment Huzaren Prins van Oranje en Regiment Huzaren van Boreel tot: Regiment Huzaren van Boreel. Dit regiment zet de tradities voort van het Regiment Huzaren Prins van Oranje en het Regiment Huzaren van Boreel. Het zet ook de tradities voort van het 1e en 2e Eskadron Pantserwagens en bewaart de tradities van het 1e en 2e Regiment Wielrijders.

    3. Aan het Regiment Dragonders Oranje-Nassau zal een nieuwe standaard worden uitgereikt. Ook zullen beide regimenten een nieuw baretembleem krijgen en een nieuwe kleur. Het huidige teken van de cavalerie zal aan de rechtermouw worden bevestigd zodra deze bij het Wapen der Cavalerie in dienst treedt.

    4. De kleuren van het Regiment Dragonders Oranje-Nassau zullen rood met een witte rand zijn.

    De kleuren van het Regiment Huzaren van Boreel zal licht blauw met een oranje rand zijn.

    5. De tradities van beide regimenten zullen worden herzien. De tradities van het Depot Vechtwagens en de daaruit voortgekomen eskadrons vechtwagens zullen tot de traditie van het Regiment Dragonders Oranje-Nassau behoren.

    6. Op de standaard van het korps zullen de opschriften ‘QUATRE BRAS EN WATERLOO 1815’, ‘TIENDAAGSE VELDTOCHT 1831’, en ‘MIDDEN JAVA 1948-1949’ worden bevestigd.

    7. Op de standaard van het Regiment Huzaren van Boreel zullen de opschriften ‘QUATRE BRAS EN WATERLOO 1815’, ‘TIENDAAGSE VELDTOCHT 1831’, ‘KEIZERSVEER 1940’ en ‘JAVA EN SUMATRA 1946-1949’ worden bevestigd.

    8. Het voormalige 5e Regiment Huzaren wordt als opgeheven beschouwd.

    De tradities van het Regiment Indische Cavalerie worden voortgezet door het Regiment Van Heutsz. (ik kan mij zo voorstellen dat, indien ooit besloten wordt een verkenningseskadron bij de 11e Luchtmobiele brigade op te richten dit de tradities van het RIC zal voortzetten).

    Ik vermoed dat voorgaande ideeën echter een utopie zullen zijn. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de resultaten van de WTRC zullen zijn.

  • L.J.R. Beije

    Jeroen,

    Leuk verhaal verhaal, maar het gaat echt helemaal nergens over!

    Zulke onzin en fantasie heb ik hier nog niet eerder gezien.

    De cavalerie is al meer dan vier eeuwen een van de meest traditiebewuste onderdelen van de Koninklijke Landmacht, en dat willen we graag zo houden.

    Bezoek ons cavaleriemuseum eens.

    M.v.g. Luc

  • jeroen

    Ik acht het bijzonder flauw zo te reageren. Als u het niets vindt, kunt u dat ook op een andere manier melden. Als ik de berichten mag geloven zullen de vier huzarenregimenten worden opgeheven en daarvoor twee regimenten terugkeren. De vraag is hoe dat op een goede manier kan gebeuren. Ik heb alleen mijn gedachten de vrije loop laten gaan. Misschien kunt u daar wat meer respect voor opbrengen.

    U geeft zo wel blijk van een zekere arrogantie dat elke geïnteresseerde leek zich hier niet mee mag bemoeien en dat elke vorm van openbaarheid in deze moet worden vermeden. Als leek, die de ontwikkelingen op traditiegebied al enige jaren volgt, heb ik dan misschien niet de inside-information waarover u wel beschikt, dat neemt niet weg dat uit de vele informatie die ik wel heb verzameld, blijkt dat soms als een olifant door de porseleinkast wordt gewandeld. Zonder respect voor traditie, die u zo hoog acht. Maar misschien behoort het olifant-zijn ook wel tot de traditie waarin u zich geplaatst weet.

  • Duco

    Jeroen,

    de WTRC heeft de aanbevelingen van de werkgroep Regimentsstructuur overgenomen en een nieuwe werkgroep geinstalleerd die de implementatie ter hand gaat nemen. Het komt erop neer dat we op korte termijn een tankregiment afstoten en haar tradities bewaren. Het oogmerk is uiteindelijk te komen tot een tankregiment en uiteraard een verkenningsregiment. Wanneer deze eindfase moet zijn bereikt is nog steeds onderwerp van discussie. Let wel, ook al neemt de WTRC de voorstellen dit jaar over van de werkgroep ‘Regimentskeuze’, dan is het nog immer slechts een voorstel aan de Traditiecommissie KL.

    Met vriendelijke groeten, Duco Brongers

  • Jeroen

    De ‘strijd’ (vergeef me de uitdrukking) is dus nog onbeslist. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst. Het intrigeert me overigens enorm, omdat vooral samenvoeging van regimenten bij cavalerie en infanterie tot nu toe vloeken in de kerk was. Ook nu lijkt me dit een belangrijk punt. En dat terwijl onze zuiderburen (denk aan het 2/4 Regiment Lansiers of het 2/4 Regiment Jagers te Paard), de Britten (kampioenen in ‘amalgamating’ van regimenten, ook bij de cavalerie (De Light Dragoons zet de tradities voort van 4 (sic!) regimenten, al kun je natuurlijk wel beargumenteren dat die regimenten deels een gemeenschappelijke geschiedenis hebben)) en de Denen (die zelfs cavalerie- en infanterieregimenten samenvoegen) daar al jarenlange ervaring mee hebben. Ik begrijp de pijn natuurlijk wel, maar is opheffing van regimenten niet een veel groter leed? Is het dan ook niet kiezen uit twee kwaden?(Helaas voor u zijn de bataljons niet groot genoeg om het Franse model dat bij het 1e/11e Regiment Kurassiers of het 1e/2e Regiment Jagers te Paard is toegepast over te nemen; dan was het probleem wellicht minder groot geweest)

  • Peter Paul Hengeveld

    Sorry dat ik me even in deze discussie stort maar het gaat mij even om het email adres van Duco Brongers. Ik zat met hem in Hohne in 1984! Groet Peter Paul Hengeveld

  • maarten

    Beetje late reactie, maar ik denk dat de gevolgen deze zijn:

    1. Regiment Huzaren Prins Alexander wordt per 1 januari ten ruste gelegd. Een ander regiment (Huzaren Prins van Oranje?) bewaart tradities.

    2. op bepaald moment worden Regiment Huzaren van Sytzama en Prins van Oranje samengevoegd. Elk tankbataljon behoudt tradities van samengevoegde twee regimenten. Tradities van Huzaren Prins Alexander worden enkel bewaard, net als van 1e en 2e Huzaren Motorrijder. Vraag is m.i. of er sprake is van een echte samenvoeging, of dat er een nieuw regiment wordt opgericht, dat de tradities van de oude huzarenregimenten alleen bewaart. Of beginnen ze helemaal met een schone lei? Misschien samenvoeging conform Grenadiers en Jagers, dus een regiment met behoud van twee tradities, maar met een standaard?

    3. Regiment Huzaren van Boreel blijft conform huidige organisatie.

  • LJR Beije

    Hallo Jeroen,

    Doe eens niet zo, je kent me toch nog wel!

    Ik weet het ook niet hoe het met onze cavalerie zal aflopen, ik spreek je nog wel.

    Gr, Lodewijk