O & D

  • Rob Zuiderwijk

    Wie heeft er ook in 67 68 bij O & D de schrik van de Willem 3 gezeten?

  • Hans Steenmetz

    UIk was wmr bij de tanks achter op de Bernhardkazerne

    Pelotonscommandant was toen wmr Wil Kooimans

    Centuriontanks en een verkenningspeloton met een aantal namen als

    Wmr I Metselaar (+) wmr I Beekman etc

  • Bram v Tongeren

    Beste Rob….niet in 67 of 68, maar januari 1970 (1) opgekomen in de Willem-III en toen was Ritmeester (Speedy) Gonzalez de kazerne commandant.

    Bij de SROC was toen ene Luitenant Monnaud degene die de dienstplichtige luitenantjes (io) drilde.

    Met hem ging ik vaak als chauffeur van een Dikke Daf YA-328 mee op bivaks door het hele land, maar vooral natuurlijk ook op de Vlasakkers (Leusderheide)

    Op de Bernhard zwaaide ene Opper v d Heuvel de scepter (ook wel “”de Vimbus" genoemd.)

    Jammer dat ze het monumentale pand van de Willem-III toendertijd gesloopt hebben.

    Ik zou nog veel meer willen vertellen, maar eindig met de mededeling dat mijn enigste zoon (18) al een jaar Beroepsmilitair is en dat bevalt hem uitstekend.

  • john bom

    Hallo Rob,

    Niet in 67/68 maar van juni 65 t/m maart 1966 zt ik bij hjet verknningspeloton van O&D. Slapen op de Willem III en de voertuigen op de Bernhard in een paar loodsen lang de voormalige rijbaan. Onze verkenningsjeeps, AMX-tanks, AMX-pri en halfrups voor de mortier van 81 allemaal voorzien van het witte paardenhoofd zowel op het voertuig geverfd als op de antennevaantjes. DE volgende namen kan ik mij nog herinneren. Commandant O&D, de opper Kok (een tanker van Alexander), commandant van ons verkenningspeloton de wmr 1 B. (Berend) Beekman, verder bij ons peloton de wmr (later wmr 1) P. (Paul) Dukkers en de wmr (voornaam niet meer bekend) Sep. De veldloop op maandagochtend vroeg naar het in de directe omgeving van de Willem III gelegen landgoed was berucht.

    Leuk via deze electronische weg met andere O&D-ers kennis te kunnen maken!

    John Bom

  • Joop Deugd

    Niet in 67-68 en 65-66 maar in 69 lichting 4 opgekomen in de Willemlll kazerne bij het alfa peleton opleiding gehad als AMX schutter ook bij wachtmeester Woisnek.

    Verdere namen van het kader weet ik meer, van de jongens op de kamer waar we toen sliepen weet ik er nog vier en dat zijn dan Frits,Engelbert,Jan P en Ferry.

    We hadden onze opleiding gedaan,toen zijn we naar het Harde vertrokken,daar was ik twee dagen, en werd bij de commandant geroepen, en die zei dat het van mij een foutieve overplaatsing was, en dat ik terug moest naar Amersfoort,daar werd ik ingedeeld bij het O en D peleton bij de keukenploeg voor het bivak wat we iedere week hadden op de leusderhei of vlasakkers ik stond op bivak in de kantine tent en verkocht daar gebakken eireren met tomaat en ui en nog meer spullen van de cadiwagen die eens per week kwam op bivak.

    Met de winst die we daar mee maakte was er om de twee maanden afzwaaiavond ergens in Amersfoort in een kroeg en naar gelang de lichting kreeg men bonnen om te zuipen en als we dan om twaalf uur terug kwamen in de kazerne dan gingen de bedden overeind als afsluiting van de dienstijd en zuipfeest.

    Ik hoop langs deze weg nog eens met de maten van de opleiding en het O en D peleton in contact te komen Groeten en Saluut

    van

    Joop Deugd.